KROUŽKY
Jóga
Děti se setkávají se základy jógy hravým a spontánním
způsobem. Různá cvičení podporují jejich koordinaci a hrubou motoriku.
Zklidňující a dechové cviky, které dětem představujeme, se často stávají
nástroji, pomocí kterých děti můžou zvládat stresující a nepříjemné situace
v běžném životě. Schopnost zklidnit se a dosáhnout soustředění, které se
při cvičení jógy přirozeně rozvíjejí, jsou pro děti užitečné při práci
s pomůckami. Důraz klademe na samotný prožitek a radost z pohybu.
Angličtina
V předškolním věku mají děti senzitivní fázi na
jazyk – dokážou tedy jakýkoli jazyk vstřebat a bez většího úsilí zvládnout.
Nejsilnější je tato schopnost do 2 let věku. Do 6 let věku je pak stále velmi
dobrá. Záleží samozřejmě na frekvenci setkávání s cizím jazykem a výsledek
je jiný při pobytu v cizojazyčném prostředí nonstop, a naopak při setkání
s jazykem v menší intenzitě. První fáze osvojování jazyka je pasivní,
dítě se učí reagovat na slova, spojovat zvuk s významem. Angličtina
probíhá u dětí „bezpřekladovou“ metodou, tedy výhradně anglicky.
Dramaťáček
Dramatický kroužek nabízí dětem první zkušenost
s dramatickou výchovou. Vede děti nejen k umělecké činnosti, ale také
k samostatnému uvažování, projevu a rozvoji jejich osobnosti.
Dramatické hry a cvičení rozvíjejí schopnost vyjadřování, pohybové
i komunikativní dovednosti. Děti se učí kultuře řeči a pohybu, správné
výslovnosti a procvičují si paměť na kratších útvarech (básničky, monology,
dialogy…)
Metody dramatické hry vychází z přirozené dětské
napodobivé hry, zařazuje se např. hra v roli. Děti se tak seznamují s různými
možnostmi chování a dochází tak k posílení vztahů ve skupině. To pomáhá
kontrolovat vlastní emoce, podporuje sebedůvěru a také napomáhá uvolnění jak
psychickému, tak tělesnému. Rozvíjí se představivost a schopnost vnímání svého
těla a spontánní sebevyjádření. Kroužek stimuluje trpělivost, přináší nadšení
pro společnou práci, vyžaduje smysl pro povinnost a zodpovědnost.
Prostřednictvím kroužku rozvíjíme u dětí zábavnou formou všechny složky
osobnosti, a to zejména sociální a komunikační dovednosti, které jsou tolik
potřebné pro předškolní věk.
Flétna
Zobcová flétna je jedním z nejsnáze zvládnutelných
hudebních nástrojů. Takže pro první pokusy je naprosto ideální předškolní věk.
Zároveň má hra na zobcovou flétnu pozitivní vliv na zdraví dítěte, respektive
na dýchací ústrojí. Pomocí hry na tento hudební nástroj si dítě osvojí správnou
techniku dýchání a posiluje svaly bránice, dochází k pročištění dýchacích cest
a zvyšuje se kapacita plic. Proto je doporučován nejen dětem alergickým a
astmatickým, ale přirozeně i zdravým (prevence onemocnění horních cest
dýchacích). Dýchací cvičení se využívají také v logopedii. Hra na hudební
nástroj probouzí vřelý vztah k hudbě.
Vědecké pokusy
Děti si užijí zábavu, a ještě se při tom naučí něco o
tom, jak věci fungují kolem nás. Ani si toho nejsou vědomy, ale získávají
základy fyziky a vlastně všech přírodních věd v praxi.
Tvoření a řemesla
Všechny výtvarné činnosti jsou připravené a
realizované podle Montessori principů, které děti dobře znají. Jsou tedy úplně
přirozenou součástí prostředí dítěte. Děti vnímají, že každý může tvořit a
malovat. Vidí, že každý z nás maluje různě a všechny tyto formy jsou
respektované ve své jedinečnosti. Tato zkušenost ze školky se pak přirozeně
projevuje v dospělém životě jako respekt, úcta a zodpovědnost za různé
formy a oblasti našeho kulturního dědictví.
Vaření
Učíme se rozeznat druhy zeleniny,
ovoce a společně přijdeme na to, jak je možné z obyčejných surovin připravit
neuvěřitelné a chutné věci k jídlu. Povídáme si o postupech při práci se
surovinami, učíme se pracovat s receptem, seznamujeme se s kuchyňskými
nástroji, základy hygieny a bezpečnosti v kuchyni. Využijeme a zapojíme i
naše smysly. Při vaření děti spolupracují ve skupině a po celou dobu
udržují pořádek na svém pracovním místě. Potravinami neplýtvají. Závěrem
sdílejí a vzájemně oceňují svou práci.
JALEPOZI
Je kroužek, který po rozluštění tajemného názvu
prozrazuje, o co se zajímáme!
Na kroužek nás svolává Vivaldi a jeho Four seasons,
poté se přivítáme básničkou s pohybem: Jaro, léto, podzim, zima. V každé době
je mi prima.
V průběhu roku si povídáme o daném ročním období,
někdy se zaměříme na poznávání pomocí písniček, pohybového ztvárnění činností,
na podzim tvoříme z listů a také zvířátka z kaštanů, nebo jdeme pouštět draky.
Také si vyprávíme příběhy “příběh dýně”, nebo děláme pokusy (led,
sníh…). Když přijde jaro, patří sem také práce na zahradě a pěstování.
Zároveň kroužek někdy využijeme, jako možnost více prozkoumat nějaký z našich
projektů (masopustní výroba masek, výroba vlajek…) a kroužek také slouží pro
prezentace předškoláků a rodičů. Společně se rozloučíme básničkou, kterou jsme
se přivítali.